توفیق اجباری احیای روضه خانگی در شرایط کرونا از عنایت امام حسین(ع) است / «چهارپایهخوانی» یک هنر تمام عیار
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۵۲۷۱
هیات جوادالائمه با ۹۰ سال قدمت، یکی از قدیمیترین هیاتهای هفتگی تهران به حساب میآید، هیاتی خوشنام که همیشه محفل پیرغلامان و پرورش مداحان و وعاظ بوده است.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل؛ آیینهایی اصیل و سنتی عزاداری ایرانیان با گذشت زمان در معرض کمرنگ شدن یا فراموشی قرار دارند که هر کدام از مداحان و وعاظان وظیفه احیاین این سنت ها را دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چهارپایهخوانی در بازار تهران به این صورت است که هیأتها در قالب دستجات عزاداری در بخشی از بازار توقف میکنند و روضهخوان بالای چهارپایه میرود و جمعیت به 2 بخش قبل و بعد از چهارپایه تقسیم میشوند و هر گروه یک بخشی از شعر را میخوانند. این سنت زیبا چند سالی بود که با گذر زمان در همان بازار تهران هم کمرنگ شده بود و مردم طی سالهای اخیر صرفا شاهد برپایی این آیین در برخی نقاط محدود بازار تهران و شهرهای مختلف بودند تا اینکه دهه اول محرم سال گذشته حاجمحمود کریمی در مجلس عزاداری خود، یک اتفاق مهم و زیبا را رقم زد و برای نخستینبار شب تاسوعا در هیأت رایهالعباس امامزاده علیاکبر(ع) چیذر به طور متفاوتی مجلس عزای خود را برپا کرد. در این مراسم که در محیط بیرونی امامزاده برگزار شد، حاجمحمود کریمی به اجرای سنت قدیمی مداحی یعنی چهارپایهخوانی پرداخت و شور و حال خاصی را در آن روز و در حضور پرشور عاشقان و دلدادگان حسینی به وجود آورد. با پخش تصاویر چهارپایهخوانی حاجمحمود کریمی در فضای مجازی، موج عجیبی درباره این حرکت ارزشمند این مداح اهلبیت(ع) به وجود آمد و بسیاری از مداحان، وعاظ و مستمعان، این اقدام حاجمحمود کریمی را که در راستای احیای آیینها و سنتهای اصیل عزاداری انجام داد، ستودنی دانستند و بر تکرار چنین فعالیتهایی توسط سایر مداحان تاکید کردند. این پایان ماجرا نبود و رهبر معظم انقلاب سال گذشته در حاشیه مراسم عزاداری شام غریبان حسینی، از مراسم چهارپایهخوانی حاجمحمود کریمی در حسینیه چیذر تقدیر به عمل آوردند. حضرت آیتالله خامنهای خطاب به این مداح اهلبیت فرمودند: «آقای کریمی! مجلس شما را امسال از تلویزیون میدیدم، برنامه شما بیرون از جلسه خیلی خوب بود». بیانات کوتاه رهبر حکیم انقلاب بیشک از اهمیت احیای سنتهای اصیل عزاداری در کشور نشأت میگیرد که اهتمام همه عاشقان اهلبیت(ع) را برای زنده نگه داشتن این سنتها میطلبد.
اما امسال با توجه به شرایط کرونایی کشور، مداحان توجه ویژه ای به سنت های اصیلی چون روضه خوانی در کوچه ها و چهارپایه خوانی دارند و از آنجا که امسال برپایی عزاداری در محل های مستقف ممنوع شده است، سنت «چهارپایه خوانی» که ویژه فضای باز است یکی از راهکارهای اساسی برای محرم امسال محسوب میشود و طی چند روز اخیر هم برخی مداحان به این مووضع روی آورده اند.
90 سال نوکری پیرغلامان
هیات جواد الائمه بدون شک یکی از قدیمی ترین هیات های هفتگی تهران به حساب می آید، هیاتی خوشنام که با بیش از 90 سال قدمت، محفل پیرغلامان حسینی و پرورش مداحان و وعاظ بوده است، یکی از ویژگی های این هیات باسابقه و هفتگی، سیار بودن مکان برپایی آن است بطوری که طی این 90 سال، یک هفته هیات در شمالی ترین نقطه تهران و هفته بعد در جنوبی ترین نقطه تهران پرچم اهل بیت(ع) برپا بوده است و حضور مستعمینی از اقشار مختلف جامعه از ویژگی های خاص این هیات هفتگی است.
اما این هیات باسابقه در دهه نخست محرم طی سالیان اخیر از حال و هوای متفاوتی برخوردار بوده بطوری که در دهه نخست محرم این هیات هرشب در یک محل ثابت پرچم عزای حسینی برپا میشود، شاید همه این موارد ذکر شده کافی باشد که با حاج حسین تهرانی، پیرغلام حسینی و مسئول یکی از قدیمی ترین هیات های تهران که پس از 90 سال همچنان فعال است به گپ و گفت بنشینیم، البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که راضی کردن پدر شهید مصطفی تهرانی و این پیرغلام حسینی برای انجام گفتگو کاری بس دشوار بود زیرا به قول نزدیکان این پیرغلام حسینی، وی همانند سالها مداحی و پیرغلامی برای اهل بیت(ع) ترجح می دهد بی سر رو صدا به نوکری خود در خاندان اهل ییت(ع) بپردازد.
«چهارپایه خوانی» یک هنر تمام عیار است
پیرغلام حاج حسین تهرانی، که از تجربه بالایی در احیای سنت هایی چون «چهارپایه خوانی» برخوردار است در نخستین مصاحبه رسمی خود سخنان قابل توجه ای به زبان آورده است که در ادامه از نظرتان میگذرد:
حاج حسین تهرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو در ابتدا از اهمیت احیای سنت های قدیمی عزاداری گفت: در وهله اول ما هر چه داریم از اهل بیت(ع) و عزاداری برای آنان داریم و در وهله دوم باید به شدت از آیین ها و سنت های اصیل عزاداری مراقبت کنیم زیرا برای حفظ هر کدام از این سنت ها پیرغلامان حسینی بیشماری اشک ریختند تا خدای ناکرده صدمه ای به دستگاه امام حسین (ع) وارد نشود.
وی افزود: یکی از سنت های عزادای که سالیانی است کمتر به آن پرداخته میشود، سنت «چهارپایه خوانی» است، این سنت که خوشبختانه هنوز در عزاداری بازار تهران به چشم میخورد در واقع یک هنر محسوب میشود.
چهارپایه خوانی پیرغلام حاج حسین تهرانی، فاطمیه سال گذشته
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
وی ادامه داد: در واقع باید گفت، چهارپایه خوانی کار هر مداحی نیست و تنها یک مداح به اصطلاح ششدانگ از پس آن بر می آید زیرا به قول امروزی ها «چهارپایه خوانی» هنر تمام عیار است، مداح که باید از تجربه بالایی جهت حفظ بودن اشعار برخوردار باشد چون در چهارپایه خوانی مداح باید تمام تمرکزش بر مستمع باشد تا مطمئن باشد در آن فضای باز صدایش به طور رسا به مستمع می رسد یا خیر.
این پیرغلام حسینی گفت: احیای چهارچایه خوانی برکات بسیاری خواهد داشت که مهم ترین آن تاثیر ترویجی آن است که در کوچه و خیابان پرچم عزای حسین(ع) برافراشته شود.
پرچ حسین(ع) زمین نمی ماند
مسئول هیات جواد الائمه در ادامه خاطرنشان ساخت: همانطور که میدانید امسال فضای عزاداری محرم تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد و از سویی دیگر مقام معظم رهبری در جدیدترین سخنرانیشان درباره عزاداری ماه محرم تأکید کردند «همه سوگواران حسینی، هیأتها و مداحان موظفند به هر چه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام میکند، عمل کنند، زیرا موضوع بسیار مهم است. در عزاداریها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام میکند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبریها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعهای بزرگ پدید خواهد آمد». به همین خاطر همه مسؤولان تکیهها و هیاتها باید با وسواس بیشتری برنامههای خود را پیش ببرند تا خدای ناکرده یک مو از سر عاشقان امام حسین(ع) کم نشود.
وی افزود: خوشبختانه این روزها شاهد هستیم که مداحان جوان با فعالیت هایی چون روضه خوانی در کوچه ها فضای جدیدی از عزاداری در شرایط کرونایی را تعریف کرده اند که به نظر بنده همه این موارد از عنایت و لطف ارباب(امام حسین) است و باز هم امن مسئله ثابت شد که پرچم امام حسین(ع) زمین نمی ماند و بنده با اعتقاد کامل می گویم که هر سبک عزاداری برای امام حسین(ع) که خلاف عرف و شرع نباشد نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه ثواب بسیاری هم دارد.
عزاداری در شرایط کرونایی
حاج حسین تهرانی خاطرنشان ساخت: مسلما در همین شرایط سنت هایی چون «چهارپایه خوانی» که مختص فضای باز است به خاطر شرایط سخت عزاداری بخاطرویروس کرونا، یکی از بهترین راهکارهای موجود است که می توان به احیای این سنت زیبا کمک کرد و همین که در این ایام شاهد احیای روضه های خانگی و چهارپایه خوانی هستیم از عنایت امام حسین در این روزهای کرونایی است.
وی در خصوص شرایط برپایی هیات جواد الائمه در این روزهای کرونایی گفت: امسال نیز با توجه به شرایط خاصی که بر عزاداری ها حاکم شده است ما هم تصمیم گرفتیم هیات را در شرایط متفاوت و با محدودیت هایی برپا کنیم ، بطوری که مستعمین با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی به عزاداری می پردازند و از سویی دیگر مدت زمان مراسم دهه نخست امسال را به شکل قابل توجهی کاهش دادیم تا به امید خدا و عنایت آقا عبدالله حسین (ع) همه مردم جهان و بالاخص شیعیان از شر بیماری کرونا خلاص شویم.
وی در خصوص هیات جواد الائمه گفت: همانطور که می دانید این هیات یکی از قدیمی ترین هیات های تهران است که همچنان در طول سال به طور هفتگی برپا میشود و سالیان سال پیرغلامان حسینی مشغول به نوکری بودند و در ادامه هم جوانان در کنار پیرغلامان پرچم این هیات را بالا نگه داشته اند، و کمی بی انصافی است که در اینجا یادی از پیرغامانی نکنیم که طی 90 سال نگذاشتند پرچم هیات جواد الائمه زمین بماند و اکنون دیگر در بین ما نیستند، از این میان می توان به پیرغلامانی حاج حسین صفابخش، حاج علی تهرانی، حاج عباس داورپور، حاج علی غفوری، حاج اکبر محمدخانی، حاج اکبر راوی، حاج میرزا رحمان، حاج آقا کمالیان، جاج میرزا علی، حاج علی محمدخانی و برادران مرتضوی اشاره کرد و مسلما صدها پیرغلام دیگر که ذکر نام این عزیزان در این مقال نمیگنجد که بابت این موضوع حلالیت می طلبم.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: حاج حسین تهرانی حاج محمود کریمی چهارپایه خوانی پیرغلام حسینی سنت های اصیل بازار تهران شرایط کرونا امام حسین ع اهل بیت ع سنت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۵۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل بیت در مکتب امام صادق (ع)
ایسنا/قم پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت با بیان اینکه فرصتی که در عصر امامت امام صادق (ع) بهدست آمد در عصر امامان قبلی مهیا نشد، گفت: با توجه به اینکه برخی ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق (ع) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت بودند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» نامی شناختهشده و معتبر در برابر مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت بوده است.
امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری و ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیعالاول سال ۸۳ هجری قمری (البته بعضی سال ۸۶ ماه رجب، روز جمعه یا دوشنبه نیز گفتهاند) در مدینه متولد شد. بعضی ولادت ایشان را روز سهشنبه هفتم رمضان و سال ولادت ایشان را نیز برخی سـال ۸۰ هجری ذکر کردهاند. نام مبارکش «جعفر» و مشهورترین کنیه آن حضرت «ابوعبدالله» و مشهورترین لقبش «صادق» است. پدر گرامیش «امام باقر (ع)» و مادرش «ام فروه» دختر قاسم بن محمد بن ابوبکر است.
امام صادق (ع) ۱۲ تا ۱۵ سال با امام سجاد (ع) و بعد از شهادت جد بزرگوارش مدت ۱۹ سال با امام باقر (ع) زنـدگی کرد و توانست به مقدار لازم از خرمن دانش این دو بزرگوار، خوشهچینی کند. مدت امامت ایشان ۳۴ سال به طول انجامید که ۱۸ سال در دوره اموی و ۱۶ سال در دوره عباسی بود.
سرانجام منصور بهوسیله انگوری که آن را به زهرآلوده کرده بود، امام صادق (ع) را مسموم کرد. آن امام همام در سـال ۱۴۸ هجری در سن ۶۵ سالگی مظلومانه به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع و در جوار ائمه بقیع، امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صـادق (ع) به خاک سپردند.
چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی رو آوردند؟
رسول چگینی، پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: از سال ۱۲۹ هجری تا ۱۳۲ هجری که عباسیان روی کار آمدند، چون بنی امیه رو به ضعف و سقوط میافتند، فرصت اینکه امام را تحت فشار قرار دهند، نداشتند و از طرفی عباسیان نیز که شعار طرفداری از خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) و گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته آنها را میدادند، به امام فشاری وارد نمیآوردند.
وی ادامه داد: این دوران برای امام، دوران آرامش و آزادی بود و فرصت بسیار خوبی برای فعالیتهای علمی و فرهنگی بهشمار میرفت، فرصتی که برای هیچیک از امامان دیگر به غیر از امام باقر (ع) که اندکی از این فرصت برای ایشان به وجود آمد و فعالیت علمی را شروع کرده بود و همچنین برای امام رضا (ع) فراهم نشد، ولی امام صادق (ع) هم عمر طولانی داشتند و هم محیط و زمان برای ایشان مساعد بود.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام صادق (ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی بهوجود آورد و در رشتههای مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد. امام از فرصتهای گوناگون برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده میبرد. مناظرههای زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقههای گوناگون انجام شد که در آنها با استدلالهای متین و استوار، پوچی عقاید آنها و برتری اسلام ثابت میشد.
چگینی یادآوری کرد: در حوزه فقه و احکام نیز توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، به صورتی که شاهراههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است. به این ترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر شد، به صورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از امام صادق (ع) نقل شده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده میشود.
پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت گفت: حضرت در طول زندگی خود در مدینه زیست و تنها به قصد حج یا بنا به الزامات سیاسی، سفرهایی کوتاه به مکه و عراق داشت، امام در مدینه که اصلیترین مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و به عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا کردن پیروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکانپذیر بود.
وی بیان کرد: گستره دانش حضرت از یک سو و سعه صدر وی در تعامل با مذاهب گوناگون از سوی دیگر موجب شده بود تا طیف وسیعی از عالمان بهعنوان طالب دانش جعفری گرد آن حضرت جمع شوند، شاگردانی از خواص امامیه گرفته تا طیفهای متنوع عامه، از متکلم و فقیه گرفته تا مقری و محدث بر گرد حضرت دیده میشدند و از اقصی نقاط ماوراء النهر تا مغرب در شمار شاگردان او حضور داشتند. شیخ مفید اشاره دارد که براساس آنچه اصحاب حدیث احصا کردهاند، شمار شاگردان حضرت بالغ بر ۴۰۰۰ نفر بوده است.
تفاوت مرجعیت علمی امام صادق (ع) با دیگر امامان
چگینی اظهار کرد: مهمترین تفاوت نهضت علمی امام صادق (ع) با دیگر امامان را باید در شرایط سیاسی - فرهنگی دوران حضرت جستوجو کرد، دوران امامت حضرت از نظر سیاسی و فرهنگی از حساسیت و موقعیت ویژهای برخوردار بود.
شرایط سیاسی
این کارشناس مذهبی بیان کرد: جامعه اسلامی در آن زمان از نظر سیاسی - اجتماعی با فراز و نشیبها و تحولات مهمی روبهرو بود. شورشها و قیامهای فراوان علیه حاکمان وقت از جمله ویژگیهای برجسته این دوره است. برای نمونه قیام زید بن علی که در سال ۱۲۱ هجری در کوفه رخ داد، وی انگیزه خود را دعوت به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص)، مبارزه با ستمگران و حمایت از ستمدیدگان و دفاع از حریم مقدس امامت بیان کرد.
وی گفت: بنیعباس هر چند با تکیه بر شعارهای علویان و حمایت مردمی که از ستم امویان به ستوه آمده بودند، توانستند حکومت را قبضه کنند، ولی در اندک زمانی پس از به قدرت رسیدن چهره ضد اسلامی و ضد مردمی خود را برملا کردند و این امر مخالفتها و شورشهای مردمی را بهدنبال داشت. از جمله مهمترین این شورشها میتوان به شورش مردم جزیره، شورش مردم موصل، قیام نفس زکیه در مدینه، قیام ابراهیم بن عبدالله بن حسین در بصره اشاره کرد.
شرایط فرهنگی
چگینی ادامه داد: فاصله زمانی بیش از یک قرن آغاز این دوره با ظهور اسلام و روی کار آمدن نسل جدیدی از تازه مسلمانان، حاکمیت جو اختناق و فشار از سوی حکمرانان اموی و عباسی، برکناری امامان معصوم از منصب رهبری و وارونه جلوه دادن بسیاری از اصول و معارف اسلامی توسط قدرتمندان اموی و عالمان درباری امت اسلامی این دوره را از نظر آگاهی و شناخت نسبت به اسلام ناب و معارف آن در پایینترین سطح خود قرار داده بود.
پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت بیان کرد: اعتراف گروهی از مردم شام نزد سفاح (خلیفه عباسی) مبنی بر اینکه ما تاکنون نمیدانستیم رسول خدا (ص) به جز بنیامیه، خویشانی هم دارد، تا آنکه شما قیام کردید و مطالب برای ما آشکار شد، گواه روشنی بر این حقیقت است.
این کارشناس مذهبی گفت: امام صادق (ع) از اوضاع آشفته دستگاه خلافت اموی استفاده و برنامه اصلاحی و نهضت فرهنگی خود را آغاز کرد. آن حضرت برای حسن انجام رسالت خود دو خط مشی کلی اول کنارهگیری از مناقشات سیاسی و بهرهگیری از پوشش تقیه و دیگری دعوت به امامت و پاسداری از آن اتخاذ کرد.
چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب تشیع لقب دادهاند
چگینی تاکید کرد: عصر امام صادق (ع) یکی از دورانهای پرشکوه و طلایی در تاریخ تشیع است. در این عصر، تشیع گسترش چشمگیری کرد و بر تعدد شیعیان افزوده شد و در اثر آزادی نسبی روابط شیعیان با امام صادق (ع) آن حضرت توانست فقه و کلام شیعه را توسعه دهد و اصول و مبانی آن را روشن کند.
وی اظهار کرد: پس از فشارهای شدید بنی امیه، در عهد امامت امام صادق (ع) بر اثر قیامها و انقلابهایی که در کشورهای اسلامی علیه بنی امیه بر پا شده بود و جنگهای خونینی که در نهایت منجر به سقوط خلافت بنی امیه شد و نیز زمینه خوبی که امام باقر (ع) با نشر حقایق و معارف اسلامی مهیا کرده بود، برای امام صادق (ع) امکانات بیشتری و محیط مناسبتری برای نشر تعالیم دینی پیدا شد.
پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت بیان کرد: آن حضرت تا اواخر زمان امامت خود که مصادف با آخر خلافت بنی امیه و اول خلافت بنی عباس بود، از فرصت استفاده کرد به نشر تعالیم دینی پرداخت و شخصیتهای علمی بسیاری در فنون مختلف عقلی و نقلی مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حکم، جابر بن حیان پرورش داد.
چگینی گفت: در حوزه علمی امام ششم (ع)، هزاران محدث و دانشمند شرکت میکردند که عدهای از بزرگان و رجال علمی اهل سنت نیز مانند ابو حنیفه، سفیان شوری، قاضی سکون، قاضی ابوالبختری افتخار شاگردی آن حضرت را پیدا کردند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فرصتی که در عصر امامت امام صادق (ع) به دست آمد در عصر امامان قبلی مهیا نشد، یادآوری کرد: مجال و زمینه مناسبی که سبب شد مجموعه عظیمی از معارف و تعالیم و احکام دینی در حوزه علمی امام صادق (ع) تبیین شود و چهره شاخص و سرشناس و شناختهشده حضرت در میان تمام فرق و گروههای مسلمان از جمله علل این نامگذاری است.
پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی ائمه چهار گانه، شاگرد امام صادق (ع) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت بودند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام جعفری نامی شناخته شده و معتبر در برابر مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت بوده است. علاوه بر اینکه عنوان «مذهب جعفری» شیعیان پیروی مکتب فقهی اهل بیت را از شیعه زیدیه که از فقه اهل بیت پیروی نمیکنند، جدا میکند.
انتهای پیام