Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در دنیای مدرن و متغیر کنونی علوم و فناوری با قدرت بسیار زیادی رو به توسعه هستند. توسعه علمی پیش شرط رشد و لازمه توسعه همه جانبه و پایدار است. کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا منافع خود را از طریق گسترش ارتباطات علمی بین المللی به دست آورند؛ زیرا بدون چنین روابطی دستیابی به رشد و توسعه امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این راه‌های ارتباطی استفاده از زبان هنر است که می‌تواند به اشکال مختلف از جمله برگزاری کنسرت یا اجرای مشترک منجر شود.

بنیاد رودکی در سالی که گذشت با گروه‌های مختلف بین المللی در زمینه موسیقی همکاری‌های ویژه‌ای را داشته است. در ادامه این گزارش مروری بر این برنامه‌ها داشته‌ایم:

اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران با نوازندگان بین‌المللی

اجرای ارکستر سمفونیک تهران با همراهی نوازندگان و خوانندگان بیش از ۱۵ کشور در اردیبهشت ماه رقم خورده و بردیا کیارس، نوازنده و رهبر ارکستر کار مدیریت هنری پروژه را به عهده داشته است. در این اجرای خانگی که بیشتر از ۱۷۰ نوازنده و خواننده حضور داشتند، موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون اجرا شده است؛ این قطعه محوریت صلح، شادی و برادری دارد.

در توضیحات این قطعه آمده است: ما معتقدیم پیام این اجرا برابری و دوستی است؛ در این شرایط که جهان درگیر مساله‌ای مشترک است (ویروس کرونا)، راهی جز همبستگی برای عبور از این بحران وجود ندارد. همان طور که سعدی شاعر بزرگ ایران گفت: بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند.

بردیا کیارس، نوازنده و رهبر ارکستر که کار مدیریت هنری پروژه را برعهده داشته درباره اجرا گفت: این اجرا از یک ایده شکل گرفت که هدف آن ایجاد ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان در سراسر جهان در دوره عبور از ویروس کرونا است؛ پس از طرح این ایده و با افتخار کار مدیریت هنری این پروژه توسط ارکستر سمفونیک تهران را آغاز کردم که در ابتدا به یکسری از هنرمندان، نوازندگان و سولیست‌هایی از کشورهای مختلف فراخوان داده شد.

وی افزود: محور این فراخوان دعوت از نوازندگان برای اجرای قطعه‌ای با محوریت صلح، برابری و برادری بر اساس شعر معروف سعدی که می‌گوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند» بود، این نوازندگان از کشورهای همسایه تا کشورهای اروپایی و سراسر دنیا را شامل می‌شوند. با توجه به محتوای بحث، موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون را برای اجرا در نظر گرفتیم که محوریت صلح و برادری دارد؛ در واقع مضمون شعر شیلر شاعر سمفونی نهم هم مضمونی شبیه شعر سعدی است.

وی افزود: اجرای این قطعه بین ۲۴ تا ۲۶ دقیقه با توجه به سلیقه اجرایی رهبرهای مختلف زمان می‌برد که من حدود ۳ دقیقه از این بخش موومان چهارم را که محوریت بیشتری با همان پیام دوستی و صلح داشت انتخاب کردم. نکته قابل توجه در این اجرا این است که آنچه که مخاطب به عنوان صدای ارکستر می‌شنود اجرای تک تک نوازندگان در منزل است و فیلم‌هایی که می‌بینید صدای اصلی اجرا است و اینچنین نیست که نوازنده از قطعه ضبط شده‌ای استفاده کند.

وی در مورد اجرای این قطعه گفت: البته اجرای چنین کاری به سادگی نیست و مشکلاتی برای خود دارد. از جمله مشکلاتی که در بحث فرمت ویدئوها وجود داشت که کار تدوین را دشوار می‌کرد. در این مسیر آقای «آرد انزابی پور» در بحث میکس موسیقی و «موحد شادلو» تدوینگر تصویر به ما کمک فراوانی کردند. صدا و تصویر فیلم‌های ارسالی از ۱۴۸ نوازنده گرفته شده است. برای من کار متفاوت و جالبی بود که همانند یک رهبری در صحنه باید هدایت این نوازندگان را انجام می‌دادم که تجربه جالب و سختی بود؛ با توجه به اینکه هیچ گونه دسترسی کلامی در حین اجرا وجود نداشت.

وی در مورد نوازندگان این اجرا افزود: نکته دیگری که در این مورد حائز اهمیت است این است که نوازندگان برجسته‌ای در این اجرا با ما همکاری و کمک کردند؛ از این جمله می‌توانم به آقای کیان سلطانی اشاره کنم که یکی از برجسته‌ترین نوازندگان ویولنسل دنیا است که کمپانی «دویچه گرامافون» از ایشان سی دی منتشر کرده است که جایگاه این سولیست و نوازنده را نشان می‌دهد. پیام تقدسی نوازنده ویولنسل، فیروزه نوایی و سارا توسلی که نوازنده کلارینت است، آقای فیاض و خانم سعد از دیگر نوازندگان برجسته ایرانی هستند که در خارج از کشور اقامت دارند و در این پروژه با ما همکاری کردند.

وی افزود: پیام این پروژه صلح دوستی، برابری و برادری است؛ این روزها شاهد این هستیم که تمام دنیا درگیر یک مشکل عمومی است و همین دوستی، برابری و این دست به دست هم دادن مردم است که می‌تواند کمک کند زودتر ما بتوانیم در مجامع عمومی حضور داشته باشیم و هنرمندان به ایفای نقش و رسالت خود بپردازند.

رونمایی از قطعه‌ای برای همدردی با مردم لبنان / انتشار «بی تابی بلقیس»

قطعه تصویری "بی‌تابی بلقیس" به سفارش بنیاد رودکی به آهنگسازی فردین خلعتبری، آواز حمیدرضا نوربخش و ترانه اهورا ایمان ساخته شده است.

این قطعه تصویری به سفارش بنیاد رودکی و برای همدردی با ملت لبنان به آهنگسازی فردین خلعتبری، آواز حمیدرضا نوربخش و ترانه اهورا ایمان است که با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری آندره الحاج رهبر ارکستر لبنانی در تالار وحدت ضبط شده است.

حسین العجمی مشاور وزیر فرهنگ لبنان درباره این قطعه گفت: تاریخ ما تا به امروز شاهد رویدادهای مختلفی بود اما آنچه دیده شده خواست و اراده مردم ما بود که باعث زندگی دوباره شد.

او ادامه داد: ما در لبنان بر این باوریم که با اتحاد و همدلی می‌توان دوباره کشور را از بحران نجات داده و آن را از نو بسازیم و امروز که کشور ما به کمک مردم خود از دست اشغالگران رهایی یافته و به آزادی رسیده است می‌تواند کشوری متعلق به تمام فرزندانش باشد.

وی افزود: فرهنگ لبنان از بخش‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده و موسیقی نیز یکی از بخش‌های عمده و مهم آن است.

العجمی همچنین گفت: در یادبود این حادثه تلخ و ناگوار دست خود را به سوی تمامی کشورها که ما را یاری کردند دراز می‌کنیم و از همه آن‌ها ممنونیم. این مراسم حرکت فرهنگی بین دو کشور دوست بود که به ثمر رسید و برای ما افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ لبنان در پایان گفت: از طرف خودم وزارت فرهنگ کشور لبنان و البته هنرمندان این کشور بخصوص آندره الحاج از هنرمندان و مدیران فرهنگی ایرانی تشکر و قدردانی کرده و اعلام می‌دارم که بیروت نه غرق می‌شود و نه می‌سوزد. این کشور می‌ایستد و همواره پیام صلح و دوستی‌اش را به مردم دنیا صادر می‌کند.

"بی‌تابی بلقیس" در یاد باقی خواهد ماند

آندره الحاج رهبر ارکستر ملی لبنان نیز گفت: هرچه می‌گویم از قلب من است، وقایعی که می‌گذرند و فراموش نخواهند شد. این کار مشترک نیز جزو چیزهایی است که فراموش نشده و همواره در یاد باقی خواهد ماند.

او ادامه داد: من به‌عنوان یک موزیسین وظیفه دارم شکل یک موزیسین را بشناسم و برای همین نام آهنگساز را در گوگل سرچ کردم و آثارش را که گوش کردم متوجه شدم در تمامی این آثار عشق فراوان نهفته است. فردین خلعتبری برای من تبدیل به یک برادر شده و دوستی من با او ادامه خواهد داشت. از همه کسانی که در این قطعه من را همراهی کردند به‌خصوص ارکستر ملی ایران تشکر فراوان می‌کنم.

ما با کشور و مردم لبنان رابطه صمیمانه‌ای داریم

مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی درباره این همکاری گفت: بعد از اتفاقی که در کشور لبنان افتاد به فکر افتادیم که دستگاه‌های سیاسی به‌واسطه نوع روابط صمیمانه‌ای که با لبنان داریم در این کار فرهنگی با ما همکاری داشته و ما بتوانیم با زبان هنر بتوانیم این همدردی را اعلام کنیم.

وی افزود: به هر حال ما با کشور و مردم لبنان رابطه صمیمانه‌ای داریم و همین اصل مبنا شد تا این کار فرهنگی آغاز شود. در ابتدا و بعد از رایزنی‌های لازم با فردین خلعتبری وارد مذاکره شدیم و او به همراه حمیدرضا نوربخش و رضا موسوی صمیمانه مشارکت خود را برای حضور در این کار اعلام کردند.

نقاط اختلاف است که باعث آشنایی بیشتر آدم‌ها با هم می‌شود

فردین خلعتبری آهنگساز درباره این کار گفت: همیشه مرسوم است که در این مراسم‌ها آدم‌ها به نقاط مشترک با یکدیگر می‌رسند، اما من برخلاف این باور دارم نقاط اختلاف است که باعث آشنایی بیشتر آدم‌ها با هم می‌شود و قطعاً اینکه امروز به ما دوست و بردار می‌گویند در این پروژه واقعاً اتفاق افتاد و دوباره به من ثابت کرد که یک دیپلماسی فرهنگی باعث می‌شود که ما به مقاصد انسانی خودمان رسیده و تعامل عاشقانه‌ای داشته باشیم.

او ادامه داد: بسیار خوشحالم که نقشی در این کار داشته باشم و از همه می‌خواهم تشویق متفاوتی از ارکستر ملی ایران داشته باشند چرا که به معنای واقعی در این کار همراه بودند. در این جمع غیری وجود ندارد چون من سید محمد حسینی را نه در مقام یک مدیر دولتی بلکه در جایگاه یک دوست و همراهی که با ما داشت می‌شناسم. در نتیجه در این جمع غریبه‌ای دیده نمی‌شود. گرچه رابطه من مدتی با ارکستر قطع شده بود اما خوشحالم که امروز دوباره این اتصال برقرار شده است.

وی افزود: به این جریان امید زیاد دارم که بخشی از فعالیت‌های ارکستر ملی لبنان سرمشق ما در ارکستر ملی باشد چون در این ارکستر مردم همراهی خوبی دارند و یکی از مهم‌ترین دلایل این همراهی و صمیمت حضور آندره الحاج است. این را هم بگویم که اگر این رهبر ارکستر لبنانی ما را رها کند ما او را رها نخواهیم کرد. خیلی امیدوارم که بخشی از فعالیت‌های ارکستر ملی لبنان سرلوحه کارهای ما در ارکستر ملی ایران هم باشد. چرا که در این ارکستر مردم همراهی خوبی دارند و یکی از دلایل آن هم حضور آندره الحاج است و بدانند اگر ایشان ما را رها کنند ما این هنرمند را رها نمی‌کنیم.

کد خبر 593202 برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارکستر ملی ایران فردین خلعتبری بنیاد رودکی رهبر ارکستر بین المللی او ادامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی توسط موزه سینما، به مناسبت زادروز ستار اورکی آهنگساز مطرح فیلم‌های سینمایی بخش‌هایی از گفت‌وگوی این هنرمند منتشر شده است.

ستار اورکی آهنگساز مطرح سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیر ماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم. در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقه‌مند شوم و آن را دنبال کنم.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمی‌توانستم نسبت به جنگ بی‌تفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دایما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری می‌کردیم.

آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضور من در میدان جنگ بود، اما من نمی‌توانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بی‌تفاوت باشم.

اورکی بیان کرد: در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.

وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، صدای تلویزیون را می‌بستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی می‌ساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم می‌رسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من می‌خواست را ارایه دهم.

وی افزود: زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قایل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلم‌های کیمیایی را تشکیل می‌دهد. او زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌نویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانس‌بندی‌ها تاکید می‌کند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفت‌وگوهایی که انجام می‌دهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ می‌بینم.

اورکی عنوان کرد: یادم می‌آید من و زنده یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سال‌ها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی می‌خواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموخته‌ام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفه‌ای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.

سکوت در فیلم، موسیقی است

اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته می‌شود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوت‌ها در فیلم، موسیقی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های صدابردار در سر صحنه و پس از آن صداگذاری و همینطور دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثرگذاری کمتری خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است.

اورکی در پایان بیان کرد: برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمتگزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است. همیشه خود را مرعوب و بدهکار خاک کشورم و مردم آن می‌دانم.

کد خبر 6095781 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
  • کنسرت سامان احتشامی دو شب دیگر تمدید شد/ پنج شب اجرا در تالار رودکی
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • آماده‌سازی یک میلیون قطعه زمین مسکن ملی در کشور
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز